tiistaina, tammikuuta 17, 2006

Luiden heittelystä ja tähtikartoista

Yli 700 koululaista mellakoi Sambian Mazabukassa siksi, että paikallisen koulun rehtorin epäiltiin säilyttävän koulunsa vessassa merenneitoa. Rehtori joutui lukitsemaan itsensä toimistoonsa suojautuakseen kivin ja kepein varustautuneilta koululaisilta, jotka raivostuivat yliluonnollisen olennon pitämisestä koulussaan.
The Post (Sambia), 15.6.2005

Zimbabwen korkeimman oikeuden tuomari on vedonnut maansa hallitukseen noituuden kieltävän lain höllentämisen puolesta. Noituuslaki kieltää esimerkiksi perinteisiä parantajia diagnosoimasta sairauksien syitä heittämällä eläinten luita ja tulkitsemalla niiden asentoja. Tuomarin mielestä noituus pitää sallia, sillä ihmiset käyvät perinteisten parantajien luona tarvittaessa vaikka salaa.
Daily Mail & Guardian (Etelä-Afrikka), 10.1.2006

Intialaisen Raju Raghuvanshin huhuttiin kuolleen vankilassa. Kun hän vapauduttuaan palasi kaikkien yllätykseksi elävänä kotikyläänsä, ihmiset eivät ottaneet häntä avosylin vastaan, vaan juoksivat karkuun huutaen "Kummitus, kummitus!" Sukulaiset sulkivat "vainajan" kotinsa ulkopuolelle ja syyttivät häntä asiattomasta kummittelusta, olihan kaikki kuolinrituaalit suoritettu asianmukaisesti. Nyt Raghuvanshin asuu naapurikylässä ja yrittää todistaa olevansa elossa.
The Times of India, 16.1.2006

Toista se on meillä Suomessa, vai onko? Aloin taas kerran ajatella asiaa, kun uusista kollegoistani toinen sanoi harrastavansa energiahoitoja ja toinen kertoi tekevänsä uusista tuttavuuksistaan ensimmäiseksi tähtikartan horoskoopin päästäkseen perille tämän luonteesta.

Olen aina pyrkinyt suhtautumaan ymmärtäväisesti vieraiden kulttuurien omituisiin uskomuksiin yliluonnollisesta. Esimerkiksi afrikkalaisten noituususkomukset voivat olla länsimaisittainkin ihan järkevä juttu: perinteiset parantajat saattavat käyttää loitsujen rinnalla lääkekasveja, joissa on samoja aineita kuin tehdaslääkkeissä. Eräs syrjäseudulla asuva sambialaistuttuni selitti, että noituus estää ihmisiä rikastumasta liikaa: jos jollakin alkaa mennä liian hyvin, naapurit alkavat epäillä, että hyvä toimeentulo on hankittu noituuden avulla, joten hyväosaisten on jaettava omastaan muille. Afrikkalaisessa kylässä noituusinstituutio voi siis olla samanlainen tuloerojen tasaaja kuin verotus meillä.

Sambialaisen noidan "lentokone" Nayuma-museossa Mongussa. Monet koulutetutkin sambialaiset ovat vakuuttaneet minulle, että tällaisella vehkeellä pystyy lentämään sekunnissa mihin tahansa maapallolla.

En tiedä mistä se johtuu, mutta Suomessa vallitseviin yliluonnollisiin uskomuksiin on ollut jostain syystä vaikeampi suhtautua yhtä ymmärtäväisesti. Jos haluan ymmärtää zimbabwelaista joka etsii sairaudelleen syyn tarkkailemalla luita, niin kaipa suomalaisen pitäisi saada tsekata kavereidensa luonteenpiirteet tähdistä?

Aika moni zimbabwelainen luidenviskoja ja suomalainen tähtikartan tekijä menee ensi sunnuntaina kirkkoon syömään Jeesuksen lihaa ja juomaan hänen vertansa, vaikka heidän luu- ja tähtiharrastuksensa on Jeesuksen maanpäällisten edustajien mielestä saatanasta. Myös tieteellinen ajattelu saattaa olla heille tuttua, molemmilla on ehkä yliopistotutkintokin.

Vain pahimmilla fanaatikoilla on täydellisen johdonmukainen maailmankuva. Parempi siis keskittyä omien epäjohdonmukaisuuksiensa hyväksymiseen sen sijaan, että ihmettelisi niitä muiden kohdalla.