torstaina, syyskuuta 01, 2005

Dynaamisessa koulussa ei ole oppilaita

Olin eilen ekaluokkalaisemme koulun vanhempainillassa. Työelämäkonsultit ovat näköjään löytäneet myös koulut: rehtori ja opettajat olivat muotoilleet koululle oman vision ja strategiat, ja organisaatiouudistuksen myötä opettajat on jaettu tiimeihin, joita vetävät tiiminvetäjäopettajat. Mutta älkää konsultit huolestuko, kyllä kouluistakin löytyy vielä luutuneita asenteita ja kehittämistä. Poikamme koulussa ei ole vielä huomattu korvata oppilaita pienillä asiakkailla.

Sambialaisissa kouluissa ei olla vielä siirrytty tiimiorganisaatioon.

Vaan kyllä sitä osataan meilläkin, maailmaparantamiseen keskittyvissä kansalaisjärjestöissä siis. Tänään töissä kokoustettiin tulospalkkaukseen siirtymisestä.

2 Comments:

Blogger esa said...

Tätini on lukiossa opena ja kertoi hiljattain ettei heillä ole enää oppilaita, vaan oppijoita. Eikä tietty luokkia vaan opetusryhmiä. Ei sentään oppijaryhmiä. o tempore...

7:57 ap.  
Blogger Janne said...

Oppijoita, ai miten dynaaminen uudistus. Mutta entäs opettajat? Eikös niiden pitäisi olla oppimisfasilitaattoreita?

Lisäksi opetusryhmä kuulostaa hieman staattiselta ja luutuneelta. Ehdotapa opetädille (ja kerro samalla terveisiä), että korvaavat opetusryhmät oppijatiimeillä. Eihän siinä ole mitään järkeä, että opettajat ovat tiimiorganisaatiossa, mutta oppijat eivät.

Lisäksi opetussuunnitelmat voitaisiin korvata oppijatiimikohtaisilla strategisilla oppijasuunnitelmilla, jotka tehtäisiin tietysti loogista viitekehystä käyttäen. Todistusten numerot voitaisiin niin ikää korvata LFA-matriiseilla oppimisindikaattoreineen, sillä numerot eivät anna riittävän tarkkaa kuvaa siitä, miten oppija on saavuttanut hänelle asetetut tulostavoitteet.

Perinteisissä koulutodistuksissa on sekin huono puoli, että kahdesti vuodessa kahdesti vuodessa tapahtuva arviointi on kivikaudelta - kyllä kouluissakin pitäisi ymmärtää jo alkaa arvoida oppijoiden menestystä kvartaalipohjalta.

7:40 ip.  

Lähetä kommentti

<< Home